Zawór elektromagnetyczny: urządzenie i zasada działania

We wszystkich typach samochodów, autobusów, ciągników i pojazdów specjalnych, zawory elektromagnetyczne są szeroko stosowane do sterowania przepływem cieczy i gazów. Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, czym są zawory elektromagnetyczne, jak są zaprojektowane i jak działają oraz jakie jest ich miejsce w przemyśle motoryzacyjnym.

Co to jest elektrozawór i gdzie jest używany?

Elektrozawór jest urządzeniem elektromechanicznym do zdalnego sterowania przepływami gazów i cieczy.

W inżynierii samochodowej zawory elektromagnetyczne są stosowane w różnych układach:

  • W układzie pneumatycznym;
  • W układzie hydraulicznym;
  • W układzie paliwowym;
  • W układach pomocniczych – do zdalnego sterowania zespołami transmisyjnymi, platformą zrzutową, osprzętem i innymi urządzeniami.

W tym przypadku zawory elektromagnetyczne rozwiązują dwa główne zadania:

– Sterowanie przepływem czynnika roboczego – doprowadzenie sprężonego powietrza lub oleju do różnych jednostek w zależności od trybu pracy układu;
– Wyłączenie dopływu czynnika roboczego w sytuacjach awaryjnych.

Zadania te rozwiązują zawory elektromagnetyczne różnych typów i konstrukcji, które należy dokładniej opisać.

Rodzaje zaworów elektromagnetycznych

Przede wszystkim elektrozawory dzielą się na dwie grupy w zależności od rodzaju środowiska pracy:

  • Zawory pneumatyczne;
  • Płyny – zawory do układu paliwowego i różnych układów hydraulicznych.

W zależności od liczby przepływów czynnika roboczego i specyfiki pracy zawory dzielą się na dwa typy:

  • Dwukierunkowe – mają tylko dwie dysze.
  • Trójdrożne – posiadają trzy dysze.

Zawory dwudrogowe posiadają dwa odgałęzienia – wlot i wylot, pomiędzy którymi czynnik roboczy przepływa tylko w jednym kierunku. Pomiędzy dyszami znajduje się zawór, który może otwierać lub odcinać przepływ czynnika roboczego, zapewniając jego dopływ do jednostek.

Zawory trójdrożne mają trzy przyłącza, które można łączyć ze sobą w różnych kombinacjach. Na przykład systemy pneumatyczne często wykorzystują zawory z jednym wlotem i dwoma wylotami, a w różnych położeniach elementu sterującego sprężone powietrze z wlotu może być dostarczane do jednego z wylotów. Z drugiej strony zawory EPHH (wymuszonego biegu jałowego ekonomizera) mają jeden wylot i dwie rury wlotowe, które dostarczają normalne ciśnienie atmosferyczne i obniżone ciśnienie do układu biegu jałowego gaźnika.

Sprawdź ofertę: https://pneumatig.eu/zawory-sterowanie-cewki/elektrozawory/zawory-elektromagnetyczne-sf.html

Zawory różnią się również charakterystyką roboczą (napięcie zasilania 12 lub 24 V, rozmiar nominalny itp.) oraz cechami konstrukcyjnymi. Osobno warto wspomnieć o zaworach, które można montować w blokach po 2-4 sztuki – ze względu na specyficzne położenie dysz i łączników (uchwytów) można je łączyć w jedną konstrukcję z dużą liczbą wlotów i dysze wylotowe.